Rusznikarstwo szkoły cieszyńskiej, to część kultury posiadania broni.

Kultura posiadania broni palnej, to w Polsce coś niemal zupełnie zaginionego. Kultura posiadania broni palnej – to pojęcie przyjęło się na dobre w dyskusji społecznej. Niestety jego znaczenie jest zupełnie nieostre. Nagle po dziesięcioleciach komunistycznej niewoli, bez nawiązania do przeszłości tworzy się grupa społeczna posiadaczy broni, tworzy się całe zjawisko społeczne towarzyszące broni. Bez nawiązania do przeszłości, bo komunizm przeciął wszelką naszą historię. W tzw. komunie stworzono nowe elity. W pierwszej fazie zwyczajnie mordując, później zmuszając do wyjazdu lub pauperyzując elity rzeczywiste. Na piedestał postawiono ludzi, którzy cały swój awans społeczny zawdzięczali partyjnej przynależności, wyznawców zbrodniczej religii komunizmu lub zwykłych cwaniaczków, którzy nowej Polsce znaleźli metodę na awans materialny. Moim zdaniem na skutek tych procesów przerwano rdzeń kultury narodu polskiego. Po tej operacji zakrojonej na szeroką skalę pod względem czasu i poddanej jej ludności, nawet nie do końca wiemy czego szukać. Nie bardzo wiemy czym jest kultura posiadania broni. Czego szukać w przeszłości gdyby chcieć odbudować tę kulturę? Im bardziej rozmyślam nad pojęciem kultury posiadania broni, tym szersze widzę granice, do których niegdyś sięgało to zjawisko społeczne.

rusznikarstwo5

Strzelectwo, obchodzenie się z bronią, ale też, a może przede wszystkim sztuka wytwarzania, zdobienia broni. Wpadła mi w ręce książka ciekawa. Cieszyńska szkoła rusznikarstwa, autorstwa Jana Kruczka. To pozycja z 2001 roku, wydana nakładem Muzeum w Pszczynie, które za tę publikację otrzymało I nagrodę – Sybillę 2001 w konkursie na muzealne wydarzenie roku 2001. Cieszyńska. Rusznikarstwo artystyczne i historyczne z Cieszyna zostało wpisane w 2014 r. na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego znalazło się pod nazwą rusznikarstwo artystyczne i historyczne – wyroby wg tradycyjnej szkoły cieszyńskiej. To sztuka była, nie rzemiosło. Dzisiaj reprezentowana w Polsce przez jednego chyba rusznikarza Jerzego Wałga z Cieszyna właśnie. Cieszyńska szkoła rusznikarstwa to niewątpliwie element naszej, polskiej kultury posiadania broni. Szkoła ta wykształciła się w XVI stuleciu, a zaginęła w początku XX wieku, dzisiaj jej istnienie jest już tylko symboliczne. Nie będę przepisywał niezwykle ciekawego opracowania Rusznikarstwo szkoły cieszyńskiej. Zachęcam wszystkich do sięgnięcia po tą pozycję.

rusznikarstwo3

rusznikarstwo

Przeglądając książkę zupełnie pobieżnie doszedłem do wniosku, że z wyżyny spadliśmy niemal na samo dno w tym co nazywam kulturą posiadania broni. Z mozołem będziemy odbudowywali, a może raczej budowali od podstaw coś, co jest nieodzownym elementem życia każdego zdrowego narodu – kulturę posiadania broni palnej. Droga naprawdę daleka przed nami. O ile nie przeszkodzi nam głupi ustawodawca lub pożoga wojenna, to systematycznie będziemy odkrywali obszary tej kultury, które zaginęły, a trzeba je poznać i dążyć do odbudowania.

Na koniec wstęp z książki Rusznikarstwo szkoły cieszyńskiej, może ktoś się bardziej zainteresuje tym fascynującym tematem.

Nowy Dokument 10_10

Nowy Dokument 10_9 Nowy Dokument 10_8 Nowy Dokument 10_7 Nowy Dokument 10_4 Nowy Dokument 10_3