W “New York Times” o powstaniu warszawskim – artykuł sponsorował polski biznesmen Wiesław Włodarski

2018-07-28 19:31 (PAP) USA/ W “New York Times” o powstaniu warszawskim

W sobotę w dzienniku „New York Times” ukazało się całostronicowe ogłoszenie z okazji zbliżającej się rocznicy powstania warszawskiego, którego pomysłodawcą oraz sponsorem jest polski biznesmen Wiesław Włodarski.

Ogłoszenie pt. „1944 Warsaw Uprising” przedstawia między innymi zdjęcie zniszczonej Warszawy. Autorem fotografii, pochodzącej z kolekcji Muzeum Powstania Warszawskiego, jest Wiesław Chrzanowski „Wiesław”.

„1 sierpnia 1944 ludzkość zapamięta, jako jeden z najbardziej heroicznych aktów bohaterstwa, jaki kiedykolwiek miał miejsce w walce o wolność z uciemiężeniem przez najczystsze zło, jakie świat kiedykolwiek znał” – głosi podtytuł.

Można przeczytać, że powstanie zorganizowane przed 74 laty było już drugim zrywem przeciw niemieckiej okupacji. Pierwsze powstanie wybuchło w kwietniu 1943 roku w warszawskim getcie.

„Po pięciu latach brutalnej okupacji Polski, 1 sierpnia 1944 polska Armia Krajowa licząca 5 tys. mężczyzn, kobiet i dzieci dowodzonych przez generała Tadeusza Bora-Komorowskiego przystąpiła do walki, by wyrugować to zło ze stolicy” – przypomniano.

Opisano także w skrócie dzieje trwającej przez 63 dni batalii, kładąc nacisk na okrucieństwo okupanta i masowe mordowanie powstańców oraz tysięcy cywilów. Przypomina, że rzeź Woli w tygodniu zaczynającym się 5 sierpnia, która pochłonęła życie 60 tys. ludzi, była jednym z największych i najbardziej potwornych aktów terroru podczas II wojny światowej.

Położono nacisk na fakt, że batalia w Warszawie była największym powstaniem przeciw Niemcom w okupowanej Europie. Przypomina, że po drugiej stronie Wisły, na wschód od Warszawy, stały bezczynnie oddziały Armii Czerwonej. Władze Kremla nie zezwoliły aliantom na użycie sowieckich baz powietrznych w celu dostarczenia pomocy dla oblężonych Polaków, „skutecznie pomagając niemieckim nazistom w ich ataku na polskich patriotów”.

W sobotnim ogłoszeniu wspomniano też m.in., że podczas okupacji niemieccy naziści zamordowali 6 mln polskich obywateli, w tym 3 mln polskich Żydów. Okupanci zniszczyli 95 proc. Warszawy.

„Nigdy nie wolno nam zapomnieć o odwadze i poświęceniu polskich bojowników o wolność w powstaniu warszawskim w obliczu tej tragedii” – czytamy.

Tekst ilustrują także dwa zdjęcia przedstawiające powstańców. Ich autorami są Eugeniusz Lokajski „Brok” oraz Stefan Rassalski „Ster”. Pochodzą one również z kolekcji Muzeum Powstania Warszawskiego.

„W amerykańskich mediach nie ma wielu informacji na temat powstania warszawskiego. Dlatego dobrze się stało, że ogłoszenie, które ukazało się w weekend, kiedy ludzie mają więcej czasu na czytanie, zwięźle, krótko i dokładnie opisuje tragedię Polaków. Zostało umieszczone nie przez rząd, lecz biznesmana” – powiedział PAP socjolog, ekspert Departamentu Stanu Stanisław Wiktor.

Jak zapewnił, prenumeruje on „New York Timesa” przez ponad 30 lat, ale nie widział jeszcze nigdy takiej ogromnej, dobrej i kosztownej reklamy sfinansowanej przez Polaka.

Za wykupienie całostronicowej reklamy w „New York Times”, w zależności od treści, dnia itp., należy zapłacić ponad 100 tys. dolarów.

Gdzie jest Polska Fundacja Narodowa z milionowym budżetem na każdy roboczy dzień tygodnia? Tam gdzie powinna być, czyli przy wypłacie kasy członkom zarządu, przy urządzaniu biura i “planowaniu naprawdę niesamowitych” akcji czyli w d… Państwowe wydawanie pieniędzy jest zawsze najgorszym sposobem.

Sam pomysł artykuł chociaż jest genialny. Drogo, ale genialne pomysły muszą kosztować. Sprawa rozejdzie się szerokim echem, nie tylko w Polsce ale i na całym świecie i przyniesie sławę pomysłodawcy ale i sukces biznesowy. Tak sobie myślę, że ludzie zaczną się interesować kto to jest ten Wiesław Włodarski i czym się zajmuje. Dokładnie tak zrobiłem zanim nastukałem na klawiaturze te kilka słów. To zainteresowanie przełoży się na niespodziewane sukcesy i tego życzę pomysłodawcy artykułu.

Już zaczynają pisać o tym w mediach na całym świecie. Bardzo dobrze, za dobre pomysły należy się sukces!

Kilka słów o wsparciu mojej pracy społecznej. Darowizny jakie otrzymuje Fundacja Trybun.org.pl, które przeznaczam na serwis PAP, ukształtowały się na takim poziomie, że st niebezpieczeństwo, że zbraknie Fundacji pieniędzy na abonament serwisu PAP. Brakuje około 500 zł miesięcznie. Proszę abyście brali to pod uwagę przy gospodarowaniu waszymi pieniędzmi. Przez ponad rok utrzymuję dostęp do serwisu PAP za wasze pieniądze. Przez ten czas moje wpisy dotarły do kilkuset tysięcy odbiorców i ilość osób wchodzących na bloga wzrasta.