Dzięki oddolnej pomocy protest kanadyjskich kierowców wytrzymał ataki władzy i jest kontynuowany.

W ciągu najbliższych dni kierowcy ciężarówek w stolicy Kanady mogą zostać aresztowani lub ukarani grzywną za stawianie oporu wobec rządowej tyranii związanej z wirusem. Pan sędzia Hugh McLean wydał w poniedziałek (07.02) 10-dniowy nakaz zabraniający używania klaksonów przez Freedom Convoy 2022 (www.thecountersignal.com)
Dziesiątki tysięcy kierowców ciężarówek trąbiło na ulicach Ottawy od 29 stycznia, po tygodniowej podróży z Kolumbii Brytyjskiej, aby domagać się wolności medycznej i zakończenia ograniczeń i nakazów COVID. Prawnicy reprezentujący pozew zbiorowy mieszkańców Ottawy twierdzą, że hałas jest dotkliwy i uciążliwy. Sędzia tymczasowo orzekł na ich korzyść aby dać sobie czas na wysłuchanie kolejnych opinii w sprawie.

Rada miasta proponuje również podniesienie grzywien do 1000 dolarów za drobne wykroczenia, takie jak trąbienie klaksonami, jazdę na jałowym biegu i blokowanie dróg” – podaje Rebel News. Urzędnicy zamierzają również uchylić przepis zezwalający pojazdom na stanie na biegu jałowym podczas niskich temperatur.

Kanadyjski parlament przeprowadził w poniedziałek nadzwyczajną debatę, podczas której premier Justin Trudeau pojawił się w stolicy po raz pierwszy od czasu zawitania do niej konwoju. Według doniesień mediów, zaledwie kilka godzin wcześniej przeszedł on test na obecność COVID z wynikiem pozytywnym i pozostał w nieujawnionym miejscu ze względów bezpieczeństwa. W charakterystycznym dla siebie ostrym tonie Trudeau powiedział w Izbie Gmin: “Ta pandemia jest uciążliwa dla wszystkich Kanadyjczyków”. Ale, jak twierdził, kierowcy ciężarówek próbując zablokować gospodarkę Kanady, demokrację i codzienne życie swoich współobywateli działają destrukcyjnie. “To musi się skończyć”, powiedział najwyraźniej nieświadomy ironii i hipokryzji wynikającej z krytykowania protestujących w sprawie tego, co w przeciągu ostatnich dwóch lat wyrządziła jego własna polityka związana z COVID.

Mimo to burmistrz Ottawy Jim Watson poprosił Trudeau o posiłki, aby “stłumić powstanie”. W liście do gubernatora Ontario Douga Forda, poprosił o 1800 dodatkowych policjantów, aby wzmocnić liczące 2,100 funkcjonariuszy siły policyjne Ottawy. Watson ogłosił stan wyjątkowy w niedzielę (06.02), oskarżając konwój o nielegalną okupację miasta, niszczenie pomników oraz zakłócanie spokoju i bezpieczeństwa. Twierdził jednocześnie, że obecne siły policyjne nie są wystarczające do “przywrócenia porządku publicznego”. Szef policji w Ottawie (OPS) Peter Sloly scharakteryzował protest jako brutalne i kryminalne oblężenie, opisując dla CTV News, jak jego siły konfiskują ciężarówki i aresztują Kanadyjczyków którzy zaopatrują truckerów w paliwo. (ottawa.ctvnews.ca)

Tom Marazzo, łącznik policji dla Konwoju Wolności 2022, bronił kierowców ciężarówek podczas konferencji prasowej w Ottawie w niedzielę. Powiedział, że władze miasta “celowo stworzyły warunki dla potencjalnej przemocy wobec pokojowo protestujących uczestników Konwoju Wolność 2022” i oskarżył media głównego nurtu o celowe wprowadzanie opinii publicznej w błąd informacjami, że protestujący są przestępcami. Zaznaczył, że policja ma świadomość, iż przestępstwa popełnione podczas protestu zostały zgłoszone przez samych kierowców ciężarówek, a nie przez nich popełnione. “Protest ma charakter pokojowy” – zaznaczył. “Grupy nawołujące do przemocy nie są z nami w żaden sposób powiązane”.

Ostro skrytykował jednak zwierzchników OPS. “Podczas naszych negocjacji wybrali oni postawę zakładników, zamiast pracować na rzecz bezpiecznego, pokojowego i odpowiedzialnego związku, który może utrzymać się przez najbliższe miesiące”. Pomimo przeszkód kierowcy ciężarówek “pracowali niestrudzenie, aby utrzymać bezpieczne korytarze dla wszystkich form pojazdów ratowniczych w celu niedopuszczenia do” jakiejkolwiek przerwy w działaniu służb. “W zamian nie otrzymaliśmy nic poza podżegającymi oskarżeniami i dezinformacją ze strony kierownictwa policji w Ottawie”. Pochwalił on mieszkańców Ottawy za ich ogromne wsparcie dla ruchu, jednocześnie oskarżając Sloly’ego o próbę “przemianowania całego wolnościowego ruchu na organizację przestępczą”.

Założycielka Rebel News, Ezra Levant, promuje pomoc prawną dla kierowców ciężarówek na stronie www.TruckerLawyer.ca :

Tymczasem na stronie GiveSendGo, gdzie w pierwszym tygodniu kampanii zebrano ponad 6,5 miliona dolarów amerykańskich, pojawiają się głosy poparcia. Organizatorzy zebrali ponad 10 milionów dolarów CAD (równowartość około 7,9 miliona dolarów amerykańskich) od połowy stycznia na platformie GoFundMe, ale ta instytucja twierdziła w zeszłą środę, że kierowcy ciężarówek naruszyli warunki korzystania z usługi nie przedstawiając odpowiedniej dokumentacji “dotyczącej wykorzystania funduszy” (medium.com). I to pomimo faktu, że prawnicy reprezentujący konwój ogłosili podczas konferencji prasowej w czwartek rano, że dostarczyli całą wymaganą dokumentację.

GoFundMe stoi teraz w obliczu pozwu o oszustwo ze strony stanu Floryda. Strona pierwotnie poinformowała darczyńców, że będą musieli złożyć wnioski o zwrot kosztów lub ich gotówka zostanie przekazana innej organizacji charytatywnej. Gubernator Florydy Ron DeSantis i jego prokurator generalny, Ashley Moody, zatweetowali w sobotę, że rozpoczną oni dochodzenia w sprawie “tych zwodniczych praktyk”.

W ciągu kilku godzin GoFundMe cofnęło swoją decyzję, ogłaszając, że w ciągu 10 dni automatycznie zwróci pieniądze wszystkim darczyńcom. Niektórzy przypisują to DeSantisowi. Inni dostrzegają pewien bodziec, który mógł skłonić GoFundMe do zmiany decyzji a kryjący się pod popularnym hashtagiem: #ChargeBackGoFundMe. W niedzielę założycielka American Frontline Nurses, Nicole Sirotek, zamieściła na swojej stronie na Facebooku taką wiadomość: “Jeśli dokonałeś wpłaty poprzez Go Fund Me nie proś o zwrot pieniędzy. Zamiast tego zadzwoń do swojego banku i poproś o przetworzenie tego jako obciążenie zwrotne za niewykonaną usługę. Go fund me będzie zmuszone do pokrycia opłat za obciążenie zwrotne, które zazwyczaj wynoszą 25-40 dolarów.” #ChargeBackGoFundMe #freedomconvoy2022

Tymczasem Kanadyjczycy wyzywają swojego premiera od hipokrytów.

Tysiące Kanadyjczyków przyłączyło się do protestów kierowców ciężarówek w Ottawie i wzdłuż granicy USA/Kanada.

Rebecca Terrell (thenewamerican.com)

tłumaczył MR