Marginalne sprawy – rekordowe zyski producentów amunicji, oczywiście w USA.

Vista Outdoor, właściciel kilku wiodących marek amunicji, ogłosiła właśnie oficjalnie wyniki sprzedaży w ostatnim kwartale.

Firma z siedzibą w Minnesocie osiągnęła ogólną wartość sprzedaży na poziomie ponad 3 miliardów dolarów w roku fiskalnym 2022. W segmencie sprzedaży amunicji było to 464 miliony dolarów tylko w ostatnim kwartale roku fiskalnego który zakończył się 31 marca. Zysk brutto w tym samym okresie wyniósł 183 miliony dolarów. Stanowi to wzrost odpowiednio o 56% i 98% w stosunku do tego samego okresu w roku fiskalnym 2021.

Dyrektor generalny firmy Vista, Chris Metz, ogłosił, że firma nadal odnosi “rekordowe” sukcesy finansowe. Stwierdził, że wzrost ten wynika z dobrych wyników i dużego popytu, pomimo “obecnych czynników makroekonomicznych”, takich jak rosnąca inflacja cen konsumpcyjnych.

“Dzisiaj ogłosiliśmy również bardzo ważny strategiczny krok dla Vista Outdoor, który naszym zdaniem przyniesie znaczącą wartość dla naszych akcjonariuszy i naszych marek” – powiedział Metz w oświadczeniu. “Po dokładnej ocenie naszego biznesu i możliwości tworzenia wartości, nasz Zarząd zatwierdził plan rozdzielenia naszych segmentów Outdoor Products i Sporting Products na dwie niezależne, publicznie notowane firmy.”

“Jesteśmy przekonani, że zbudowaliśmy dwie silne firmy, które są dobrze przygotowane do dalszego rozwoju i osiągania sukcesów jako niezależne spółki” – dodał. “Jesteśmy bardzo zadowoleni z rozpoczęcia nowego rozdziału rozwoju Spółki, i nadal dążymy do zapewnienia wartości naszym akcjonariuszom zarówno w najbliższym jak i dalszym horyzoncie czasowym.” (na takie stwierdzenia, wypowiadane bez cienia zażenowania, może pozwolić sobie prawdziwy manager, a nie słup wykonujący rozkazy politycznego zarządcy sterującego z tylnego siedzenia – przyp. MR)

Wiadomość ta wskazuje, że pomimo rosnącej inflacji i trudności ekonomicznych których doświadcza obecnie wielu Amerykanów, nadal istnieje znaczny popyt na broń palną i amunicję. Popyt ten jest prawdopodobnie napędzany częściowo przez miliony Amerykanów którzy w ciągu ostatnich dwóch lat zakupili swoją pierwszą broń palną, co może wyjaśniać utrzymujące się rekordowe wyniki sprzedaży.

Chociaż wysoki popyt na amunicję jest z pewnością jednym z czynników, to wysokie ceny płacone przez konsumentów w sklepach detalicznych są prawdopodobnie również ważnym czynnikiem wpływającym na rosnące zyski firmy.

Posiadacze broni nadal notują braki niektórych marek i kalibrów amunicji na sklepowych półkach.

Problemy z łańcuchem dostaw w połączeniu z rosnącym popytem i wąskimi gardłami, które powstały lub nasiliły się podczas pandemii koronawirusa, przynajmniej częściowo odpowiadają za braki. Niektórzy krytycy twierdzą jednak, że winne są również wielkie konglomeraty korporacyjne takie jak Vista.

Matt Stoller z Amerykańskiego Projektu Swobód Gospodarczych (American Economic Liberties Project) twierdzi, że wysokie ceny i niedobór zaopatrzenia wynikają, przynajmniej częściowo z faktu, że w ostatnich latach nastąpiła koncentracja znacznej części przemysłu produkcji amunicji. Przejęcia i fuzje sprawiły, że najpopularniejsze marki zostały skonsolidowane w portfelach dwóch wielkich konglomeratów – Vista Outdoor i Olin Corporation. (to taki efekt uboczny tworzenia giga-koncernów, brak konkurencji zawsze sprowadza się do drożyzny, która dotyka ostatecznie konsumenta. Przykładem monopolistycznej giga-korporacji jest państwo wtrącające się bez skrupułów w gospodarkę – przyp. MR)

Producenci twierdzili, że niedobór amunicji był spowodowany bezprecedensowym popytem, a braki w podaży doprowadziły do trwającego niedoboru. Wielu przewidywało, że miną lata zanim produkcja nadąży za ogromnym apetytem konsumentów na amunicję.

“Mogę wam obiecać, że mimo iż są to moi konkurenci, to każdy gość którego znam w branży amunicji stara się produkować jak najwięcej” – powiedział w maju Jason Hornady, wiceprezes Hornady Manufacturing Company, w wywiadzie dla The Reload. “Nie chcemy zarabiać 30 procent więcej. Chcemy zarabiać 50 lub 100 procent więcej. I każdy z nas chciałby mieć teraz dodatkową fabrykę gotową do pracy. Ale to nie jest podejście praktyczne”. (thereload.com)

Koncentracja produkcji pod dwoma szyldami mogła przyczynić się do rekordowych zysków jakie osiągają te firmy, ale także do braków w zaopatrzeniu jakie zaobserwowali posiadacze broni.

Nie jest jasne, jaki wpływ na rynek amunicji będzie miał plan firmy Vista, polegający na oddzieleniu w 2023 roku sektora producentów amunicji – takich jak CCI, Federal, Remington i Speer – od pozostałych marek należących do firmy. Jest jednak jasne, że największy producent amunicji w kraju zdołał znacząco zwiększyć swoje zyski nawet w sytuacji gdy sprzedaż broni zaczęła już wyhamowywać (thereload.com).

Ben Marquis (thereload.com)

tłumaczył MR