Biblia a Druga Poprawka.
- Autor: Maciej Rozwadowski
- 20 czerwca 2022
- komentarze 3
Debata na temat kontroli nad bronią stała się obecnie głównym tematem w Stanach Zjednoczonych, w tym momencie jeden z rabinów z Izraela zabrał głos i postanowił przedstawić biblijną perspektywę dla tego kontrowersyjnego zagadnienia. Rabin Avi Grossman z Machon Shilo nagrał ostatnio lekcję Tory poświęconą wyłącznie temu, co Tora mówi o prawie do noszenia broni.
Przykłady z Biblii.
Rabin Grossman rozpoczął prezentację od przypomnienia, że starożytnym Izraelitom w Egipcie nie wolno było nosić broni. Było to związane z tym, iż byli oni niewolnikami a rozbrojenie gwarantowało, że nie zbuntują się przeciwko swoim właścicielom. Jednak Biblia wspomina o tym, iż kiedy w końcu otrzymali oni możliwość bronienia się przed swoimi egipskimi właścicielami, mogli w końcu zrealizować swoje przeznaczenie jakim było opuszczenie Egiptu:
Teraz Izraelici wyszli uzbrojeni z ziemi egipskiej. (Księga Wyjścia 13:18)
Rabin Grossman zauważa również, iż Debora w swojej pieśni ubolewa nad tym, że w większości nieuzbrojony naród izraelski ma stanąć do walki z potężnymi wojownikami kananejskimi, po tym jak nie udało mu się ich wypędzić z Ziemi Izraela.
Gdy wybrali sobie nowych bogów, Czy był wtedy w bramach jakiś wojownik? Wśród czterdziestu tysięcy Izraelitów nie było widać tarczy ani włóczni! (Księga Sędziów 5:8)
Żydowski mędrzec Ralbag wyjaśnia, że kiedy Barak wraz z plemionami Zewulona i Naftalego ostatecznie wygrał wojnę z Kananejczykami, nie stało się to “dzięki ich własnej sile”, mówi rabin Grossman, wyjaśniając, że “nie mieli oni broni”.
“Było 40 000 Izraelitów, a mieli jedną włócznię i jedną tarczę. Byli całkowicie rozbrojeni” – zauważył rabin.
Przytoczył także wojnę Jonatana z Filistynami. Podobnie jak faraon, Filistyni nie pozwalali Izraelitom nosić broni i dlatego zakazali Żydom kowalstwa.
W całej ziemi Izraela nie było żadnego kowala, gdyż Filistyni obawiali się, że Hebrajczycy będą wykuwać miecze i włócznie. (Samuel 13:19)
“Jonatan miał właściwie jeden miecz i jedną włócznię. Wszyscy inni przed tą walką byli uzbrojeni w kije i kamienie lub narzędzia rolnicze. Dzięki zwycięstwom Saula udało mu się tak uzbroić armię izraelską, że w czasach Dawida była ona już całkiem nieźle wyposażona”.
Kontrola broni: Metoda ciemiężycieli Izraela.
“Chodzi o to, że kontrola broni jest i zawsze była narzędziem wrogów Izraela” – stwierdził rabin Grossman, dodając, że “oczywiście należy docenić mądrość Drugiej Poprawki”.
Dla tych którzy twierdzą, że Biblia traktuje o posiadaniu broni przez armię ale nie przez jednostki, rabin wyjaśnia, że Tora “nie czyni prawdziwego rozróżnienia” między obroną powszechną a osobistą samoobroną.
“Ważne jest, by każdy dorosły mężczyzna wiedział jak używać swojej broni w obronie własnej i w obronie ludu Bożego”
“Uważam za bardzo niepokojące, że ktoś próbuje sugerować, iż naród żydowski powinien złożyć broń”.
Rabin wspomniał też o naukach Majmonidesa (pl.wikipedia.org), który mówi, że człowiek ma moralny obowiązek nie tylko bronić siebie, ale także bronić innych którym grozi śmierć. Powołuje się przy tym na zapisaną w prawie religijnym zasadę din rodef (findwords.info). Według Tory, do osób podlegających temu prawu zalicza się włamywaczy wdzierających się do domu, ponieważ złodziej wie wtedy, że jego postępowanie wiąże się z ryzykiem podjęcia konfrontacji na śmierć i życie.
Jeśli chodzi o koncepcję proporcjonalności w obronie własnej, rabin Grossman nazywa ją “niedorzeczną” dodając, że jeśli obrońca “ma armatę”, może jej użyć by obronić się przed zagrażającym życiu atakiem niezależnie od tego jaką bronią dysponuje napastnik.
Jeśli chodzi o “modelowe społeczeństwo żydowskie”, rabin twierdzi, że “sposobem na to, byśmy pozostali wolnym i zdrowym narodem jest pozostawanie uzbrojonym”.
Jeśli chodzi o gojów, rabin podkreślił, że: “Tora nie mówi żeby nie mieli oni broni. Tora mówi im, żeby się uczyli i przestrzegali praw które dał im Bóg, oraz żeby te prawa egzekwowali”.
David Sidman (www.israel365news.com)
tłumaczył MR