Podstawy ekonomii: dlaczego małe przedsiębiorstwa są siłą napędową gospodarki?

Większość z nas ma wrodzoną sympatię do małych firm z tego czy innego powodu. Może bardziej podoba się nam możliwość spotkania i rozmowy z właścicielem małego zakładu niż interakcja z automatami w dużej, biurokratycznej organizacji. Może podobają nam się merytokratyczne elementy przedsiębiorczości jako systemu nagród dla zaangażowanych. A może po prostu lubimy oglądać wiele unikalnych małych sklepów i zakładów usługowych w naszej okolicy.

Pomijając jednak subiektywne preferencje, obiektywną prawdą jest, że małe firmy funkcjonują jako serce naszej gospodarki, zarówno w skali mikro jak i makro. Dlaczego małe firmy są tak ważne?

Oto tylko niektóre z powodów, dla których małe firmy są ważne dla naszej gospodarki:

Innowacyjność i rozwój. Kiedy firmy rozrastają się, stają się zbiurokratyzowane i skomplikowane organizacyjnie. Firmy-molochy mają również tendencję do spowalniania innowacji i wyhamowywania rozwoju. Firmy o ugruntowanej pozycji wolą trzymać się formuły dzięki której stały się tak potężne, niż eksperymentować z czymś nowym, podczas gdy nowe i małe firmy są zmuszone do innowacji jeśli chcą mieć szansę na konkurowanie. Z tego powodu nieproporcjonalnie dużo nowych wynalazków i przełomów dokonywanych w danej branży pochodzi z małych firm i start-upów. Duże korporacje również zdają sobie z tego sprawę; to dlatego firmy o ugruntowanej pozycji, takie jak Google, często zabezpieczają swój potencjał innowacji poprzez wykupywanie nowych małych firm, zamiast wprowadzać swoje innowacje od wewnątrz.

Dopasowanie podaży do popytu. Gospodarka z dużą liczbą małych firm zapewnia większą elastyczność ekonomiczną niż ta z małą liczbą dużych firm. W przypadku wystąpienia problemu z podażą lub popytem, który ogranicza nasz potencjał gospodarczy, właściciel małej firmy może łatwiej zmienić kierunek działania aby spróbować wypełnić lukę, podczas gdy większe, bardziej powolne organizacje mają trudności z dostosowaniem się. Na przykład, jeśli zwiększa się popyt na księgowych bo nie ma wystarczająco dużo wykwalifikowanych lub wykształconych ludzi na rynku, aby wypełnić tą lukę można rozpocząć działalność księgową na własną rękę i skorzystać z okazji, lub może spróbować zmienić kierunek swojej, istniejącej już firmy o zbliżonym profilu działalności, i zaoferować usługi księgowe.

Konkurencja. Wolny rynek zależy od konkurencji, która pobudza innowacje i obniża ceny dla konsumentów. Małe firmy są zdrowe dla konkurencyjnego środowiska, i to z kilku powodów. Ciągle pojawiają się nowe firmy, zapewniając bardziej zróżnicowany i pewniejszy strumień nowych konkurentów. Firmy okresowo upadają, co również jest ważne dla zdrowia gospodarki. Z kolei duże, zakorzenione w rynku firmy są często celem rządowych programów wsparcia, gdy tylko popadają w kłopoty.

Tworzenie miejsc pracy. Według Fundacji Kauffmana, firmy mające mniej niż rok tworzą ponad 3 miliony nowych miejsc pracy rocznie. To sprawia, że są one o wiele bardziej skuteczne w tworzeniu miejsc pracy niż ich starsze odpowiedniki. Tworzenie miejsc pracy jest niezbędne dla zdrowia gospodarki, ponieważ pozwala ludziom pracować, zarabiać pieniądze i je wydawać według własnego uznania.

Wpływy z podatków. Niezależnie od tego, co sądzisz o zasadności podatków, w naszym obecnym systemie małe firmy zapewniają znaczące wpływy z podatków dla lokalnych gmin. W rzeczywistości są one jednym z najbardziej znaczących źródeł dochodów podatkowych, umożliwiając lokalnym władzom efektywne służenie swoim mieszkańcom.

Potencjał do długofalowej ekspansji. Każda mała firma która dopiero rozpoczyna działalność, ma potencjał aby zmieniać świat na lepsze. Jeśli będą dobrze służyć swoim klientom i iść drogą innowacji, mogą w końcu urosnąć do rangi większych, bardziej złożonych organizacji.

Jak więc założyć własną małą firmę?

Zbadaj swoje możliwości i otoczenie. Zanim podejmiemy jakiekolwiek formalne plany założenia własnej małej firmy, przeanalizujmy swoją osobistą w niej rolę i obecne środowisko rynkowe. Jakie posiadasz umiejętności, wiedzę lub doświadczenie, które mogłyby być wartościowe? Czy są jakieś luki na rynku, które możesz obecnie wypełnić? Jak trudno jest rozpocząć działalność gospodarczą w danym otoczeniu administracyjnym?

Zacznij pisać biznesplan. Pisanie biznesplanu to świetny pierwszy krok dla każdego przedsiębiorcy. Jest to okazja, aby sformalizować niektóre ze swoich wstępnych planów i potwierdzić lub unieważnić swoje założenia za pomocą obiektywnych badań. Szybko ustalisz czy Twój pomysł jest ekonomicznie wykonalny i będziesz w stanie rozwiązać niektóre problemy, które w przeciwnym razie mogłyby Cię zatrzymać w pół kroku.

Oceń ryzyko i słabości. Wielu niedoświadczonych przedsiębiorców popełnia błąd, koncentrując się nieproporcjonalnie na potencjalnych korzyściach, optymistycznie szacując przychody i wyobrażając sobie jedynie najlepsze scenariusze. Zamiast tego, lepiej jest podejść do ryzyka w sposób zachowawczy, kalkulując swoje ryzyko i oceniając dokładnie swoje słabości. Każda mała firma będzie miała słabe strony i zagrożenia, nie możesz sobie pozwolić na ich ignorowanie.

Zacznij zbierać kapitał. W tym momencie będziesz gotowy, aby rozpocząć zbieranie środków pieniężnych. Możesz wykorzystać część własnych oszczędności, uderzyć do przyjaciół lub członków rodziny, szukać wsparcia u inwestorów lub wziąć kredyt. Alternatywnie, możesz sfinansować biznes za pomocą crowdfundingu (pl.wikipedia.org).

Wspieranie małych firm.

Jeśli nie masz możliwości założenia własnego małego biznesu lub nie chcesz tego robić, jest jeszcze coś, co możesz uczynić aby wspierać naszą gospodarkę skoncentrowaną na małych biznesach: wspierać więcej małych i lokalnych firm. Zamiast dokonywać zakupów w korporacyjnym molochu lub stuletniej skostniałej instytucji, wydaj swoje środki u sąsiada, który podjął ryzyko i rozpoczął własne biznesowe przedsięwzięcie.

Larry Alton (www.americanthinker.com)

tłumaczył MR