
 
19.11.2019, 10:01   Pekin (PAP)

Chiny/ Rząd Sinciangu zaprzecza doniesieniom „NYT” w
sprawie obozów
 
Rząd regionu Sinciang na zachodzie Chin ocenił artykuł „New York Timesa”, w którym
ujawniono i opisano dokumenty dotyczące prowadzonej tam przez władze stanowczej
kampanii wobec muzułmanów, jako „całkowicie zmyślony” przez „wrogie siły w kraju i za
granicą”.
 
Rzecznik lokalnych władz Sinciangu zdementował doniesienia amerykańskiej gazety,
nazywając je „stekiem bzdur i kłamstw”, opublikowanym „z wrogich pobudek” - przekazała
państwowa chińska prasa. W poniedziałkowym komunikacie nie podano nazwiska rzecznika
ani nie napisano, które konkretnie informacje z artykułu „NYT” rząd uznał za fałszywe.
 
Dokumenty ujawnione przez ten dziennik rzuciły nowe światło na prowadzoną przez władze
ChRL kampanię nadzoru nad muzułmanami w regionie Sinciang na zachodzie Chin. Eksperci
ONZ zwracali wcześniej uwagę na wiarygodne doniesienia mówiące o ponad milionie Ujgurów
i innych członków islamskich mniejszości, przetrzymywanych tam w obozach internowania.
 
Wśród opisanych dokumentów znalazły się między innymi niepublikowane przemówienia
przywódcy ChRL Xi Jinpinga, który po krwawym zamachu ujgurskich bojówkarzy na dworcu
kolejowym w 2014 roku miał polecić urzędnikom, aby nie okazywali „absolutnie żadnej litości”
w walce z „terroryzmem, infiltracją i separatyzmem”.
 
Według „NYT” pakiet liczący łącznie 403 strony wewnętrznych dokumentów rządowych wyciekł
za sprawą „członka chińskiego establishmentu politycznego”, który zastrzegł sobie
anonimowość i wyraził nadzieję, że ich ujawnienie uniemożliwi partyjnym przywódcom, w tym
Xi, uniknięcie odpowiedzialności za masowe zatrzymania.
 
Komentując sprawę na poniedziałkowym briefingu w Pekinie, rzecznik chińskiego MSZ Geng
Shuang nie zakwestionował autentyczności ujawnionych dokumentów. Zarzucił jednak „NYT”,
że ignoruje fakty i wybiórczo interpretuje wyrwane z kontekstu "tak zwane dokumenty
wewnętrzne", by „oczerniać i dyskredytować wysiłki Chin na rzecz walki z terroryzmem i
ekstremizmem w Sinciangu”.
 
Pekin utrzymuje, że społeczeństwo Sinciangu popiera politykę Komunistycznej Partii Chin
(KPCh) wobec tego regionu. Władze początkowo zaprzeczały istnieniu obozów internowania, a
obecnie nazywają je „ośrodkami kształcenia zawodowego”. Twierdzą również, że stanowcza
kampania jest konieczna, by uchronić Sinciang przed szkodliwym wpływem islamskiego
radykalizmu i separatyzmu.



 
W komunikacie władz Sinciangu stwierdzono, że w latach 1990-2016 w regionie doszło do
tysięcy brutalnych „incydentów terrorystycznych”, a obecnie od 35 miesięcy w nie
odnotowano ani jednego. Zdaniem rzecznika kampania w Sinciangu "jest zgodna nie tylko z
chińskim prawem, ale również ze wspólnymi ideami promowanymi przez społeczność
międzynarodową", a także "cieszy się poparciem przedstawicieli wszystkich mniejszości
etnicznych w Sinciangu”.
 
Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)
 
anb/ jar/

 
Materiały redakcyjne, fotografie, grafy i pliki wideo pochodzące z serwisów informacyjnych PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie i
chronione sa przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w
szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystanie dozwolone jest jedynie po zawarciu umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b)
ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.


