
 
25.11.2019, 12:23   Pekin (PAP)

Chiny/ Wyciekły kolejne tajne dokumenty na temat
represji w Sinciangu
 
Międzynarodowa grupa dziennikarska ujawniła tajne chińskie dokumenty rządowe, które – jak
twierdzi - zawierają wytyczne dotyczące prowadzenia obozów internowania w regionie
Sinciang i eksponują „orwellowski system masowego nadzoru” stosowany tam przez władze.
 
Eksperci ONZ zwracali uwagę na wiarygodne doniesienia mówiące o ponad milionie Ujgurów i
innych muzułmanów przetrzymywanych w Sinciangu w obozach internowania. Chińskie
władze twierdzą, że stanowcza kampania jest konieczna, by uchronić region przed islamskim
radykalizmem i terroryzmem.
 
Wśród dokumentów, do których dotarło Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych
(ICIJ), są między innymi utajnione instrukcje z 2017 roku, które „w praktyce służą za wytyczne,
jak zarządzać obozami” - napisano w niedzielę na stronie internetowej ICIJ.
 
Dokumenty pouczają personel obozów, jak zapobiegać ucieczkom, jak utrzymywać istnienie
placówek w tajemnicy, jak indoktrynować przetrzymywane tam osoby, określane jako
„uczniowie”, kiedy zezwalać im na widzenia z krewnymi, a nawet kiedy pozwalać im na
korzystanie z toalet – podkreśliła grupa dziennikarska.
 
Ujawniono również domniemane tajne „raporty wywiadowcze” dotyczące stosowanego przez
władze w Sinciangu systemu elektronicznego nadzoru nad obywatelami. Według ICIJ
dokumenty ukazują, jak policja korzysta z „olbrzymiego systemu zbierania i analizy danych,
który przy użyciu sztucznej inteligencji wyznacza całe kategorie mieszkańców Sinciangu do
zatrzymania”.
 
Rzecznik chińskiego MSZ Geng Shuang oświadczył na poniedziałkowym briefingu w Pekinie, że
sprawy Sinciangu są wewnętrznymi sprawami Chin. Ocenił, że stabilność i dobrobyt w tym
regionie to najlepsza odpowiedź na doniesienia, które określił jako równoznaczne z
oszczerstwem.
 
Chińska ambasada w Londynie oświadczyła z kolei, że „tak zwany wyciek dokumentów” to
„czysta fabrykacja i fake news” - przekazał brytyjski dziennik „Guardian”, który jest partnerem
ICIJ.
 
Wcześniej w listopadzie amerykański dziennik „New York Times” ujawnił inną partię
wewnętrznych dokumentów na temat Sinciangu. Wynikało z nich między innymi, że po
krwawym ataku ujgurskich bojówkarzy na dworcu kolejowym w 2014 roku przywódca ChRL Xi



Jinping polecił urzędnikom, aby nie okazywali „absolutnie żadnej litości” w walce z
„terroryzmem, infiltracją i separatyzmem”. Tę publikację również potępiło chińskie MSZ, a
lokalny rząd Sinciangu określił ją jako "całkowicie zmyślony" przez "wrogie siły w kraju i za
granicą".
 
Pekin odrzuca międzynarodową krytykę związaną z traktowaniem Ujgurów i innych
muzułmanów i utrzymuje, że społeczeństwo Sinciangu popiera politykę Komunistycznej Partii
Chin (KPCh) w tym regionie. Władze początkowo zaprzeczały istnieniu obozów internowania, a
obecnie nazywają je „ośrodkami kształcenia zawodowego”.
 
Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)
 
anb/ kar/

 
Materiały redakcyjne, fotografie, grafy i pliki wideo pochodzące z serwisów informacyjnych PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie i
chronione sa przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w
szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystanie dozwolone jest jedynie po zawarciu umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b)
ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.


